Stappen, scooteren en veel regenval

1 augustus 2016 - Pai, Thailand

1 augustus
Gisteravond zijn we na het bezoeken van de markt een drankje gaan doen bij een kleine bar, het Chang-bier smaakt hier enorm goed en de halve liters kosten omgerekend ongeveer €2,50. De meeste bars sluiten om 12 uur maar net buiten het centrumpje ligt de "Don't cry bar", we besloten hier naar toe te  gaan en het was wel duidelijk dat dit The place to be was als je tot vroeg in de ochtend wilde feesten. De openluchtbar met veel versieringen en tierelantijntjes had alles wat je als feestende backpacker kon wensen, de muziek stond op een goed volume en haast elke nationaliteit was vertegenwoordigd. Terwijl ik op de wc stond (tja, na 3 halve liters krijg je toch behoeftes) liep er een grote hagedis boven mij terwijl de kakkerlakken naast mijn voeten liepen. Een zaak die in Nederland al lang wegens onhygiënische omstandigheden gesloten zou worden loopt hier als een trein, en dat is ook weer iets wat Thailand zo mooi maakt, even alle principes opzij.

Na een avondje lekker uitgegaan te zijn in Pai, zijn we vandaag later dan gepland opgestaan. We moesten inchecken bij het volgende hostel dat we geboekt hadden, ditmaal een vierpersoons kamer samen met Kelly en Rick. Het hostel bevond zich aan de andere kant van de rivier waar een van bamboe gemaakt bruggetje overheen liep wat zo krakkemikkige was dat ik er doorheen gezakt was als ik nog een kilo zwaarder woog.

Op de planning stond vandaag het bezoeken van een waterval, de scooters die we gehuurd hadden om naar hier te komen kwamen goed van pas en vol goede moed smeerden we elk onbedekt plekje in met zonnebrandcrème, de zon stond immers hoog aan de hemel en we hadden geleerd van het scooterrijden in de zon, je voelt er niks van tot je opeens zo rood als een kreeft bent. Na een ontbijt stapten we op de scooter richting de waterval. De zon, die eerder nog scheen was verdwenen en had plaats gemaakt voor een paar flinke zwarte wolken. Na ongeveer 5 kilometer gereden te hebben begon het te druppelen, ervaring leert ons dat je zodra het begint te druppelen maar gauw onderdak moet zoeken tenzij je tot je onderbroek nat wil worden. Bij een boeddhistische tempel konden we onderdak vinden en gelukkig zaten we net op tijd droog onder een klein afdakje. De regen kwam naar beneden alsof er een douche opengezet was, de temperatuur daalde enorm en opeens hadden we het gevoel dat we midden in de herfst van Nederland zaten. Na ongeveer een half uur stopte de regen weer en moesten we de keuze maken of we nu het een stuk kouder was nog wel wilden zwemmen bij de waterval. Rick had gelukkig internet en kon opzoeken waar de hotsprings van Pai zich bevonden. Gezien dit water een hoge temperatuur heeft leek het ons beter daar te zwemmen. Een mooie route leidde ons een national park in waar een weg met hele stijlen hellingen ons naar de hotsprings bracht. De hotsprings was een plek met water midden in de jungle waar je de stoom van af zag komen, de bikini's en zwembroeken hadden we al aan dus we konden meteen het warme water in. Het water was erg aangenaam en het was enorm genieten hier even in te zitten. Een stuk minder prettig was het er weer uit te moeten om vervolgens weer in de wind op de scooter te zitten. De scooterrit terug hebben we snel gedaan omdat we honger hadden en we graag nog een massage kregen. We begonnen met de massage, met zijn vieren lagen we in een ruimte en gescheiden met gordijnen had ieder van ons een Thai bovenop ons zitten die ons onder handen nam. Dit was een andere massage dan de traditionele massage in Chiang mai, er werd gebruik gemaakt van olie en we zijn allemaal wel even in slaap gedommeld omdat het zo ontspannend was.
Na de massage zijn we over de markt gelopen om bij verschillende kraampjes kleine hapjes te eten. Rick en Loes hadden geen zin meer om te stappen terwijl Kelly en ik twijfelden. We besloten toch op stap te gaan en begaven ons aan de cocktails, een enorme teleurstelling was dat de Don't cry bar die gisteren zo leuk was vandaag gesloten was, wat er precies de reden van was weten we niet maar het had iets met het Thaise leger te maken. Misschien kan dan tòch niet àlles in Thailand. Vervolgens zijn wij ook maar naar bed gegaan, wat misschien wel beter is omdat de wekker voor morgen vroeg staat.